Když se začal v polovině 90. let usazovat v České republice Internet, byl to jen docela obyčejný nástroj v rukách akademiků, kteří tímto způsobem experimentovali na, řekněme, primitivní úrovni. Ta se však posunula do nebývalých rozměrů a nabídla světu něco nevídaného. Ostatně, tehdy málokdo předvídal, jak mocný nástroj to bude již za pouhých dvacet let.
Poměrně nenápadná informace se objevila na konci srpna roku 2018 na některých zpravodajských webech. Šlo o kratičkou zprávu, v níž bylo naznačeno, že Facebook hodlá konkurovat známému serveru YouTube, který vlastní společnost Alphabet. Facebooková platforma se jmenuje Watch a měla by poskytovat služby v podobném rozsahu, jako zmiňovaný konkurent.
Zpráva je poměrně stručná, ale dosti výstižná. Někteří odborníci totiž předpokládají, zkrátka se domnívají, že konkurence může přerůst v útlum původního zdroje. Nebo dokonce v začátek konce YouTube. Nad tím se mohou zároveň stahovat mračna v podobě žalob ohledně autorských práv, i když prognózy v tomto směru mohou být poměrně nepřesné a nikdo nemůže stoprocentně potvrdit, jak to vlastně dopadne.
Konkurence může, ale také nemusí znamenat značný odliv zájemců ze strany YouTube
Jak celá tato situace skončí, není vůbec jisté, neboť lidé se chovají nevyzpytatelně. Někdo zůstává loajální z pohodlnosti, jiný z prestiže, další ze zvyku, pro někoho není vůbec rozhodující výdělek, jiného motivuje samotné prostředí.
Každopádně Watch je tu a spolu s ním i entuziasmus mnoha fanoušků Facebooku. O tuto novinku je navíc obrovský zájem, zvláště proto, že jde o vestavěný portál uvnitř nejpopulárnější sociální sítě. Ve spojených státech údajně tento kanál sleduje každou minutu přibližně padesát milionů uživatelů.
Největším lákadlem pro většinu lidí je ovšem zajímavý komerční tah ze strany Facebooku. Ten nabídl lidem možnost získávat provize z reklamy (reklamní automatizovaný systém Ad Breaks), a to tak, že 55 procent bude vypláceno tvůrci videa a zbytek shrábne provozovatel. Bude to sice podmíněno počtem shlédnutí příspěvku a také nějakými dalšími záležitostmi, ovšem možnost výdělku je pro klientelu velmi lákavá. Právě proto někteří odborníci předpokládají, že do několika let přestane být téměř zájem o YouTube, pokud ovšem podobnou službu jeho majitelé nevytvoří.